E stangaci: nu este cazul sa grabiti mersul
lucrurilor, incercand sa-i intreceti pe colegii lui dreptaci. Nu sariti
peste etapele insusirii scrisului pana cand fiecare dintre acestea nu a
fost depasita cu succes. Altfel, veti avea surpriza sa constatati ca din
cauza micilor probleme nerezolvate la vremea lor ati ajuns "in
incurcatura", nestiind cum sa dati de capat situatiei si neintelegand
cauza neplacerilor aparute ca din senin.
Puneti accentul pe exercitiile de acasa, cand atat dvs., cat si
copilul incercati sa patrundeti intelesul celor ce urmeaza a fi
solutionate: invatati sa tineti corect instrumentul de scris in mana,
cum se trage o linie dreapta, cum se deseneaza formele ovale sau cum se
scriu literele de tipar. Nu uitati! Nu va obositi copilul cerandu-i sa
repete una si aceeasi miscare de prea multe ori.
Transcrierea de nenumarate ori "pe curat" a aceleiasi inlantuiri de
semne poate conduce la inversul rezultatului scontat, de unde si refuzul
copilului de a se mai ocupa de "asa ceva".
Nu este cazul sa se treaca de la bun inceput la scrierea
literelor direct in cuvinte. Copilul isi reprezinta toate literele ca pe
niste inflorituri, niste bucle prea putin deosebite intre ele si care
se combina intr-un mod abracadabrant pentru el. E convins ca nu oricine e
capabil sa le inteleaga. Imaginati-va ca vi s-ar cere sa transcrieti un
text in sanscrita. Cu siguranta ca nu ati intelege mai mult din text si
nici din forma literelor ce-l compun.
Pregatindu-va sa va ajutati pustiul sa descrifreze tainele
scrisului si sa-si insuseasca in mod corect actul grafic, tinand cont ca
va fi nevoit sa-si formeze un anumit model de caligrafie, orienta-ti-va
spre caietele destinate copiilor de varsta odorului dvs. Fara a tine
seama de preferintele acestuia, alegeti caiete cu fondul alb si nu
colorat in diverse culori. Sarcina dvs. este sa-l invatati sa scrie
"negru pe alb".
A sti sa scrii nu inseamna pur si simplu sa stii sa mazgalesti
litere pe hartie: copilul invata sa transcrie semnul perceput sonor in
forma grafica, vizuala, adica in litere. Pentru ca legatura existenta
intre sunet si litera sa se fixeze in mintea copilului mai repede si mai
sigur, in caligrafierea literelor este foarte importanta si pronuntarea
cat mai clara a acestora. Obisnuinta de a scrie in timp ce se pronunta
litera respectiva va ajuta copilul sa ajunga pe viitor la "scrierea
intuitiva", cu alte cuvinte la lipsa de greseli gramaticale.
Scrierea intr-un ritm lent a elevilor de clasa I supune la o
serioasa incercare rezistenta lor, rabdarea parintilor, dar nu in
ultimul rand si talentul pedagogic al invatatorului. Cu toate acestea,
micul scolar trebuie lasat sa scrie in ritmul lui propriu.
Chiar daca un asemenea elev "scoate din sarite" invatatorul, solutia
este una singura: reducerea volumului si a ritmului de lucru, teme
speciale de scris si de dictare pentru micul "melc".
Retineti: scrierea poate
constitui un indiciu despre cat de mult ii place pustiului la scoala.
Conlucrarea stransa pedagog-parinti e importanta si ea, iar ideea ca
nimeni nu s-a nascut invatat e de baza – copilul are nevoie de
intelegere, sustinere si iubire.
Sursa: Revista Ioana Copilul meu - nr.9 / 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu