Dar, de vreme ce reclama televizata poate avea o asemenea influenta
asupra micului telespectator ar fi cazul sa i-o interzicem? Dupa parerea
psihologilor, nu este cazul sa se recurga la masuri chiar atat de
drastice precum interdictia.
Reclama nu are efecte negative asupra psihicului copilului. Fireste,
asta doar in cazul in care pustiul nu sta toata ziua in fata
televizorului. In altceva consta efectul negativ: a urmari reclamele de
la televizor nu inseamna pentru copil decat un fel de a-si pierde
vremea. Urmarind succedarea imaginilor televizate, copilul este pasiv,
ceea ce este nefiresc pentru o varsta caracterizata printr-o nemarginita
curiozitate si mobilitate. In loc sa alerge, sa se catere, sa citeasca
cu mama o poveste, sa deseneze si sa construiasca, trandaveste in fata
televizorului.
Pentru copiii care abia se pregatesc sa pronunte primele cuvinte,
reclama tv nu reprezinta mai mult decat un caleidoscop de culori
stralucitoare, muzica si sunete. Pentru cei mai mari, reclama are deja
si un oarecare continut, ei sunt capabili sa retina scurtele melodii ce
insotesc imaginea. La adolescenta, vocabularul li se va imbogati cu
sloganuri din reclame.
Reclama a devenit deja parte din viata noastra de zi cu zi. N-avem unde
fugi de ea, oricat ne-am stradui sa-i opunem rezistenta sau s-o ignoram.
Drept urmare, copiii nu-i vor putea face fata. Pot fi ajutati insa de
parinti, care sunt datori sa le ocupe timpul cu ceva mai interesant,
constructiv. Micul om e fascinat de tot ce vede pe ecranul care
reprezinta pentru el o noua portita spre marea si interesanta lume a
adultilor.
Admirand "eroii" reclamelor, incearca sa-i imite in jocurile sale, in
felul acesta invatand sa comunice. Realitatea din poveste, ca si cea din
reclame, este interesanta si pentru ca seamana foarte mult cu viata
reala.
Si, totusi, parintii preocupati de educatia copilului lor ii vor limita
timpul petrecut in fata televizorului sau vor fi atenti la ce anume se
uita. Cu siguranta impartasiti parerea potrivit careia vizionarea unui
film impreuna cu intreaga familie si ulterioarele comentarii pe marginea
actiunii acestuia vor fi mult mai educative decat spoturile tv.
Pe masura ce creste, copilul isi schimba atitudinea fata de reclame:
mai intai devine indiferent, apoi, dupa un timp, incepe sa-si manifeste
spiritul critic. In general, parerea ii va fi influentata de cea a
celorlalti membri ai familiei. O atitudine sceptica fata de spoturile
publicitare este urmarea discutiilor dintre adulti pe aceasta tema.
Copiii sesizeaza foarte repede nemultumirea parintilor ca filmele pe
care le vizioneaza sunt mereu intrerupte de frecventele pauze
publicitare. Deocamdata, atat. Mesajul reclamei va fi in stare sa-l
descifreze cel mai devreme la varsta scolara.
Sursa: Ioana Copilul Meu - nr 9/2005
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu