7 aug. 2013

Dezvoltarea intelectuala a prescolarului

Prescolarii nu sunt adulti in miniatura, iar gandirea lor nu se va maturiza decat in jurul varstei de 15 ani. Parintii sunt de multe ori uimiti de ideile pe care copiii lor le pot avea, insa trebuie sa stim ca toate acestea fac parte din dezvoltarea lor intelectuala. Jean Piaget, un biolog care si-a dedicat munca observarii si inregistrarii capacitatilor intelectuale ale copiilor si adolescentilor, a formulat in anii 1920 o teorie privind stadiile dezvoltarii intelectuale si a relationat aceste stadii de dezvoltarea creierului. Este important ca parintii ca cunoasca abilitatile intelectuale ale prescolarului, pentru a avea asteptari realiste de la acesta.

Potrivit lui Piaget, perioada prescolara corespunde stadiului pre-operational de dezvoltare intelectuala (2 - 4 ani) si stadiului intuitiv de dezvoltare intelectuala (4 - 7 ani) , in care inteligenta este demonstrata de utilizarea simbolurilor, limbajul se matrurizeaza, se dezvolta memoria si imaginatia, insa gandirea este un proces ilogic si ireversibil, iar gandirea egocentrica predomina.

La varsta de 3 - 4 ani, prescolarul are o imaginatie bogata, insa are dificultati in a deosebi realitatea de imaginar si multi copii cred ca tot ce s-a intamplat in trecut a avut loc ieri, iar ce urmeaza sa se intample va avea loc maine. Abia dupa 4 ani copiii incep sa inteleaga notiunile legate de timp - dimineata, dupa-amiaza, seara; schmbarea sezonului si, spre sfarsitul perioadei prescolare, timpul indicat de ceas.
Odata ce un prescolar mic a ajuns la o concluzie, acesta nu mai poate regandi lucrurile. La aceasta varsta copilul nu are capacitatea de a reface pasii gandirii care au dus la concluzia respectiva, deoarece nu intelege pe deplin procesul cauza - efect si gandirea este ireversibila. De ex. copilul poate sti ca 2 + 3 = 5, insa nu isi da seama ca 5 - 3 = 2.
Prescolarii nu inteleg principiul conservarii - cantitatea nu are legatura cu ordonarea si aspectul fizic al obiectelor. Pentru un copil prescolar 1 kg de fier este mai greu decat 1 kg de pene.
Adesea, prescolarii cu varsta pana in 5 - 6 ani, acorda atentie doar unui singur aspect al unui eveniment sau obiect, ignorand detaliile. De exemplu, daca vor merge la o petrecere, vor descrie detaliat tortul, insa nu vor retine jocurile din timpul petrecerii.
Prescolarii sunt caracterizati de animism - cred ca toate lucrurile sunt vii (de ex. ursuletul de plus are sentimente) .
O alta caracteristica a acestei varste este egocentrismul si incapacitatea de a vedea lucrurile din alta perspectiva.
In functie de capacitatea naturala si de familiarizarea cu cartile, prescolarul incepe sa citeasca de la 6 - 7 sau chiar 5 ani.
Pe masura ce aptitudinile intelectuala devin mai complexe, prescolarul reuseste sa se concentreze asupra mai multor aspecte sau evenimente in acelasi timp, intelege perspectiva altor persoane si invata sa isi astepte randul intr-o conversatie.

Dezvoltarea intelectuala a prescolarului mic 3 - 4 ani
• Intreaba ce inaltime are.
• Deseneaza o casa cu trasaturile specifice.
• Intelege conceptul de numarare.
• Intelege conceptele de "la fel" si "diferit".
• Se joaca intruchipand personaje imaginare.
• Incepe sa se clarifice notiunea timpului.
• Incearca sa rezolve problemele, dar privind dintr-un singur punct de vedere.
• Face comentarii relvante la povestile care ii sunt citite, mai ales daca este vorba despre evenimente casnice.
• Raspunde la intrebari de genul "Ce faci?, Ce e asta?, Unde?", daca este vorba despre obiecte si evenimente familiare.

Dezvoltarea intelectuala a prescolarului mijlociu 4 - 5 ani
• Isi poate scrie numele.
• Unii pot citi din carti simple cu litere mari, doar cateva pe pagina si cu multe desene.
• Deseneaza o persoana cu detalii.
• Potriveste culorile.
• Intelege cifrele.
• Intelege mai bine conceptul de timp.
• Stie despre obiecte uzuale casnice - bani, mancare, aparatura de bucatarie.
• Ii plac povestile despre cum cresc sau cum functioneaza anumite lucruri.
• Intelege conceptele "cel mai inalt", "cel mai mare" si "mai mult".
• Se pricepe foarte bine sa povesteasca.
• Intelege ordinea evenimentelor zilnice - trezire, imbracare, micul dejun, spalatul dintilor, gradinita, etc.

Dezvoltarea intelectuala a prescolarului mare 5 - 6 ani
• Deseneaza cu precizie si detalii.
• Poate citi bine.
• Poate scrie singur.
• Sorteaza o varietate mare de obiecte potrivit unei singure caracteristici comune.
• Multi copiii pot numara pana la 100.
• Intelege "intunecat", "luminos" si "devreme".
• Relationeaza ora indicata de ceas cu programul zilnic.
• Recunoaste si identifica monezile - incepe sa numere banii si sa-i pastreze.
• Intelege conceptul de "jumatate".
• Unii copii pot indica ora uitandu-se la ceas.
• Construieste trepte din cuburi mici.

sursa:romedic.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu