2 aug. 2013

Dezvoltarea limbajului la copilul prescolar

Limbajul reprezinta una dintre cele mai importante aptitudini pe care le achizitioneaza copilul prescolar, acesta fiind totodata un element cheie in insusirea unei bune educatii in scoala si mai apoi in mediul universitar. Dezvoltarea limbajului include urmatoarele aspecte: evolutia in plan fonetic, lexical, gramatical si semantic. Se stie deja ca prescolarii sunt niste parteneri de conversatie excelenti - nu doar ca pun o multime de intrebari, dar le si place foarte mult sa povesteasca. Aceasta caracteristica ii ajuta foarte mult pe parinti si educatori in activitatile de dezvoltare a vocabularului si a comptentelor de comunicare la copii. La inceput, prescolarul mic are un vocabular frmat din pana la 1. 000 de cuvinte, iar la sfarsitul acestei perioade, prescolarul mare are un vocabular format din pana la 4. 000 de cuvinte.

Daca pana la varsta de 3 ani copiii inteleg mult mai multe cuvinte decat pot sa reproduca, situatia incepe sa se schimbe la varsta prescolara, cand limbajul se dezvolta in acelasi timp cu gandirea si copilul reuseste sa reproduca aproximativ toate cuvintele cunoscute. Vocabularul acumulat si aptitudinile de comunicare ale copilului depind in cea mai mare parte de mediul de dezvoltare - stimularea copilului in cadrul conversatiilor cu adultii. Dezvoltarea limbajului in perioada prescolara se caracterizeaza prin evoluarea pronuntiei si a structurilor gramaticale, trecerea de la limbajul situativ la cel contextual; vorbirea este tot mai clara si gesturile se transforma in comunicare verbala.

Limbajul la prescolarul mic 3 - 4 aniNivelul de dezvoltare al limbajului difera foarte mult la copiii de aceasta varsta si nu toti prescolarii au caracteristicile prezentate mai jos. Capacitatea de comunicare verbala depinde foarte mult de ajutorul acordat de catre parinti si la gradinita.

Copilul participa la conversatii si ceilalti ii inteleg aproape toate cuvintele.
Vocabularul este format din aproximativ 1. 500 de vucinte intelese si/sau pronuntate.
Intelege intr-o oarecare masura faptul ca literele si cuvintele au inteles. Reuseste chiar sa scrie cateva litere.
Nareaza evenimente zilnice simple.
Poate spune numele, varsta si sexul, precum si adresa la care locuieste.
Gramatica este corecta aproape tot timpul.
Povesteste secvential 4 - 5 evenimente; de ex. pasii pe care ii urmeaza atunci cand face baie sau cand se imbraca.
Cunoaste una sau mai multe culori, denumirile partilor corpului si a animalelor familiare.
Intelege sensul de "mai lung", "mai mare" atunci cand i se prezinta obiectele in contrast.
Ii place sa repete foarte mult cuvinte si cifre.

Limbajul la prescolarul mijlociu 4 - 5 aniPrescolarul mijlociu adora sa povesteasca si de multe ori vorbeste singur in timp ce desfasoara activitati zilnice. Copilul este interesat de toate aspectele vietii si este foarte important ca parintii sa discute cu acesta, pe teme cat mai diverse.

Vorbirea este fluenta, cu cateva substitutii infantile.
Povesteste despre evenimente din trecut, rezent si viitor, avand un bun simt temporal.
Intreaba despre intelesul cuvintelor.
Aceasta etapa de dezvoltare este caracterizata de abundenta intrebarilor.
Copilul isi poate sustine punctul de vedere si ofera idei diverse.
Prescolarului mijlociu ii plac foarte mult glumele, in special cele ce au legatura cu functiile fiziologice umane.
Poate repeta o propozitie cu pana la 9 cuvinte.
Copilul poate defini obiectele uzuale.
Utilizeaza propozitii lungi si complexe.
Intelege cuvintele opuse simple: mare - mic, tare - moale, greu - usor, etc.
Semnalele de intarziere a dezvoltarii apar atunci cand vorbirea copilului nu este inteleasa, sau cand copilul nu aude cuvintele rostite in soapta.

Limbajul la prescolarul mare 5 - 6, 7 aniPrescolarul mare are o vorbire fluenta, o pronuntie corecta si vorbeste cu incredere, desi poate avea dificultati in exprimarea unor idei sau evenimente complicate.

Copilul poate folosi "cuvinte urate" fara a le intelege semnificatia.
Intelege si foloseste cu usurinta analogiile: fata - baiat, femeie - barbat, zbor - inot, bont - ascutit, scurt - lung, dulce - amar, etc.
Poate scrie si citi mai multe cuvinte simple.

Ce pot face parintii pentru a ajuta prescolarii sa-si dezvolte aptitudinile de comunicare verbala:
Rezervati-va putin timp in fiecare zi pentru a conversa cu copilul. Cu cat vorbeste mai mult, cu atat vorbeste mai bine.
Folositi-va de jocuri - in loc sa "bombardati" copilul cu tot felul de cuvinte si denumiri, incercati sa il invatati aceste lucruri folosind jocul; astfel invatarea va fi amuzanta.
Oferiti-i copilului experiente inetresante, care ii vor da si ocazia sa acumuleze cuvinte noi. O iesire in parc, la gradina zooologica, sau o excursie va va ofer oportunitatea sa discutati cu copilul despre lucruri diverse. Incurajati-l sa va puna intrebari.
Puneti si dumneavoastra intrebari copilului. In acest mod il veti face sa gandeasca si sa comunice.
Copiii prescolari au un vocabular limitat si din acest motiv utilizeaza propozitii simple. Ajutati-l aratandu-i cum sa se exprime mai bine si cum sa foloseasca un limbaj descriptiv. De ex. daca el spune "Am fost in parc. " corectati-l spunand "Azi am fost in parc, m-am intalnit cu Andrei si ne-am jucat cu mingea. "
Modelati si monitorizati limbajul copilului. Prescolarii absorb foarte repede orice cuvant auzit, chiar daca nu-i inteleg sensul - din acest punct de vedere limitati utilizarea jargoanelor si a cuvintelor nepotrivite si, cel mai important, nu cedati tentatiei de a utiliza acele cuvinte stalcite si atat de dragalase, utilizate adesea de copii. Nu uitati ca parintii sunt un model pentru copii, in toate privintele.
Nu folositi sarcasmul; copiii nu inteleg remarcile sarcastice deca tin jurul varstei de 10 ani. Prin urmare, daca copilul varsa farfuria de pe masa, sau face ogafa, nu raspundeti "A.. ce bine" sau "Multumesc mult"; copilul va fi confuz.

sursa:sfatulmedicului.ro

Niciun comentariu:

Trimiteţi un comentariu