Doar în timpul somnului creierul se odihneşte profund, marele computer
se resetează şi se restartează, procesează toate evenimentele de peste
zi, se relaxează îşi verifică memoria. Fiecare părinte conştiincios îşi doreşte ca micuţul lui să aibă parte de
o cât mai bună instrucţie şi educaţie pentru a reuşi cât mai bine în
viaţă. Din această perspectivă, succesul şcolar al copilului devine o
miză importantă.
Mulţi părinţi cred că performaneţele şcolare depind
de inteligenţa copilului, profesionalismul cadrelor didactice, dotarea
şcolii, accesul la cărţi, manuale, computer, internet.
Specialiştii sunt însă de părere că starea emoţional-afectivă, alimentaţia şi somnul sunt factorii principali.
Studiile
au arătat că dacă dormim într-o noapte cu două ore mai puţin decât avem
nevoie, a doua zi avem probleme în a ne aminti ce avem de făcut, ce am
studiat în ajun. Doar în timpul somnului creierul se odihneşte profund,
marele computer se resetează şi se restartează, procesează toate
evenimentele de peste zi, se relaxează îşi verifică memoria.
De
cât somn au nevoie copiii? Preşcolarul de 11-13 ore, şcolarul de 9-11
ore, puberul şi adolescentul de 9 ore (dar, în perioadele de creştere
accentuată, chiar şi de 14 ore!)
Când copilul merge la culcare,
este important ca starea lui de spirit să fie bună, să se simtă fericit
şi iubit, să nu fie certat cu nimeni din casă, să se simtă ocrotit şi
relaxat. O poveste scurtă, câteva minute petrecute împreună amintind ce
urmează să faceţi a doua zi, un pupic de noapte bună şi o îmbrăţişare îl
trimit pe copil fericit în braţele lui Moş Ene.
Copiii care
provin din familii abuzive, unde există frecvente certuri, neînţelegeri,
violenţe, disconfort, nu se odihnesc bine. Anxietatea, supărarea,
teama, îngrijorarea le afectează somnul. Au frecvent coşmaruri, dorm
iepureşte, se trezesc des, nu se odihnesc destul, fac pipi în pat, se
sperie uşor.
Lipsa de odihnă afectează grav capacitatea de
concentrare a copilului, atenţia, memoria, reacţiile şi, în consecinţă,
capacitatea lui de învăţare.
Părinţii au un rol vital în
asigurarea condiţiilor esenţiale pentru succesul (sau insuccesul)
şcolarului lor. Copiii privaţi de hrană, de somn, de dragoste şi
ocrotire, de un mediu familial stabil au şanse mai mici să obţină
rezultate bune la învăţătură. Elevul nostru nu este responsabilitatea
exclusivă a şcolii şi nici şcoala nu este responsabilitatea exclusivă a
elevului din familia noastră.
Multe din problemele majore ale
învăţământului românesc îşi au originea într-o insuficientă (adeseori
inexistentă) colaborare între familie-şcoală-copil.
sursa: http://www.info-sanatate.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu