7 iun. 2013

10 Mituri despre dezvoltarea copiilor

De-a lungul timpului oamenii de ştiinţă au descoperit mai multe lucruri despre modul în care creierul uman se dezvoltă şi astfel multe dintre ideile noastre vechi despre creier sunt contestate. Noi ştim acum că sistemul neuronal al unui copil nu are toate funcţiile complet stabilite în momentul naşterii. Deşi neuronii ce compun sistemul neuronal sunt prezenţi, conexiunile dintre aceştia se stabilesc în timpul copilăriei.
Iată câteva mituri comune despre dezvoltarea creierului:

MITUL 1: Ce se întâmplă înainte de naştere nu afectează capacitatea de a învăţa a copilului.
Nutriţia proastă şi expunerea la droguri sau alcool poate conduce la probleme serioase în dezvoltarea creierului chiar înainte de naştere. Un fetus în curs de dezvoltare are nevoie de o nutriţie adecvată pentru a evolua în mod corespunzător. În cazul în care un fetus nu primeşte aportul necesar de acid folic la începutul anului de dezvoltare pot apărea anumite defecte congenitale neuronale.

MITUL 2: Creierul este complet dezvoltat la naştere.
Cele mai multe dintre celulele creierului se formează înainte de naştere, dar acestea realizează cele mai multe dintre legăturile lor cu alte celule în primii 3 ani de viaţă şi chiar după vârsta de 3 ani structura creierului continuă să se schimbe şi să se rafineze în funcţie de experienţele pe care copilul le trăieşte.


MITUL 3: Dezvoltarea creierului ţine excusiv de factori genetici.
Experienţa timpurie este foarte importantă in dezvoltarea creierului. Experienţele de zi-cu-zi ghidează modul în care celulele creierului se vor conecta între ele. Dacă un copil nu are anumite tipuri de experienţe, unele zone ale creierului său nu vor fi stimulate şi deci în acele regiuni legăturile neuronale vor fi rarefiate. Spre exemplu bebeluşii născuţi cu cataracta severă care persistă pentru câteva luni din momentul naşterii îşi vor pierde acuitatea vizuală chiar dacă boala va fi vindecată. Acest efect apare ca urmare a lipsei “exerciţiului de a vedea”  în perioada de formare a simţului văzului.

MITUL 4: Un cap mare este mai bun.
Unii părinţi consideră greşit că acei copii născuţi cu capul mare au creierul mai mare şi prin urmare sunt mai inteligenţi. Dar a avea un cap mai mare nu înseamnă neapărat că avem un creier mai mare şi inteligenţă mai multă. De fapt, creierul delfinului este mai mare decât al omului şi creierul şobolanului are mai multe celule per inch. Omul este mai inteligent deoarece creierul nostru este reglat astfel încât sa fie mai eficient.

MITUL 5:Creierul este cu mult mai activ pe măsură ce se maturizează.
Creierul unul copil de 3 ani este de două ori mai activ decât creierul unui adult. De ce? Creierul unui adult este mult mai eficient pentru ca a scăpat deja de legăturile de care nu mai are nevoie. La vârsta de aproximativ 3 ani, neuronii ce compun sistemul neuronal sunt perfect interconectati. De fapt la 3 ani avem mai multe conexiuni neuronale decât la vârstă adultă. Legăturile care sunt utilizate cel mai mult vor deveni mai puternice. Cele care sunt cel mai puţin utilizate în cele din urmă vor dispărea.
 

MITUL 6: Creierul creşte constant pe parcursul întregii copilării.
De fapt, creierul uman se dezvoltă în puseuri. Există cu siguranţă “momente prime” când creierul este cel mai bine echipat pentru a învăţa anumite abilităţi. Bebeluşii şi copiii mici învaţă limbile străine mai uşor decât adulţii deoarece creierele lor dezvoltă încă conexiuni lingvistice.

MITUL 7: Nu putem învăţa anumite abilităţi după perioada copilăriei.
Există anumite “ferestre de oportunitate” în dezvoltare când procesul de învăţare este mai uşor. Creierul este deosebit de eficient, răspunde mai bine pe parcursul acestor momente. Dar dezvoltarea creierului şi învăţarea continuă pe tot parcursul vieţii. Procesul de învăţare poate fi mai dificil după ce se finalizează aceste “ferestre de oportunitate” dar nu înseamnă ca nu mai există. Adulţii pot învăţa limbi străine chiar dacă procesul nu este la fel de rapid ca al unui copil.


MITUL 8: Învăţarea începe atunci când copilul merge la şcoală.
Creşa sau grădiniţa este începutul educaţiei formale, dar fundamentul învăţării se dezvoltă înainte ca un copil sa înceapă şcoala. Conexiunile cerebrale necesare pentru învăţare încep să se dezvolte chiar înainte de naştere. Îngrijirea timpurie are o importanţă majoră în capacitatea copiilor de a învăţa. Un mediu sensibil si cald ajută bebeluşii să dezvolte un ataşament sigur faţă de persoanele care îi îngrijesc. Traumele timpurii, cum ar fi abuzul, pot încetini dezvoltarea creierului. Acest lucru poate face învăţarea cu mult mai dificilă.


MITUL 9: Îmbogăţirea mediului de viaţă este doar pentru copii supradotaţi şi talentaţi.
Toţi bebeluşii şi copiii au nevoie de experienţă pentru a dezvolta o reţea bogată de conexiuni neuronale. Copiii învaţă de cele mai multe ori făcând şi nu doar ascultând. Oferiţi copiilor şansa de a explora lumea. Expuneţi copiii la o varietate de experienţe provocatoare, încurajaţi-i să încerce lucruri noi, să fie creativi. Nu uitaţi: toţi copiii se nasc cu un potenţial intelectual care de cele mai multe ori nu este împlinit la altitudinea sa maxima. Nivelul IQ-ului poate varia cu până la 25% în funcţie de cantitatea şi calitatea stimulilor educaţionali din primii ani de viaţă.
 
MITUL 10: Copiii au nevoie de ajutor special şi jucării scumpe ca să îşi dezvolte puterea creatoare.
Ceea ce au cu adevărat nevoie copiii este o îngrijire adecvată şi experienţe noi. Aceste experienţe nu trebuie sa fie scumpe. Vorbiţi şi cântaţi cu copiii. Faceţi plimbări zilnice cu copiii şi arătaţi-le lucrurile pe care le vedeţi. Vizitaţi biblioteca şi alegeţi o carte cu un subiect nou. Dacă petreceţi timp suficient cu copiii şi îi expuneţi la lucruri noi mergeţi pe drumul care îi ajută
creierul să se dezvolte (Da Vinci nu a avut nicio jucarie moderna la dispozitie si cu toate astea mintea lui s-ar fi putut lua la intrecere oricand cu cea a savantilor moderni)

În acelaşi timp fiţi atenţi să nu suprastimulaţi copiii. Unii părinţi sunt foarte preocupaţi de dezvoltarea creierului copiilor lor încât cumpără jucării educative scumpe, jocuri video, flash card-uri, dar nu există nici o dovadă că aceste jucării, prin ele însele, vor face copilul mai inteligent. Prea multe experienţe noi livrate în acelaşi timp nu vor ajuta creierul în dezvoltarea
lui. El are nevoie de timp pentru a procesa ce a învăţat înainte de a fi expus la ceva nou.


sursahttp://www.ftk.ro/pagina-parintilor

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu